Fria eller fälla?

Regnet vräker ner, klockan är 11.57 och jag har bestämt träff kl 12 längst ner på Avenyn är i nuläget på Götaplatsen. Med paraplyet i högsta hugg och en telefon i andra handen, försöker jag vara ett stöd för en nära vän samtidigt som jag springer ikapp och in på en buss för att hinna i tid till 12. Lyssnar engagerat på samtalet, slår mig ner på en av platserna. OCH VIPS - det står en kontrollant brevid mig. En jätte till kärring som vill se färdbevis. Jag förklarar att jag i stress sprungit på bussen och att jag inte kunde slänga på luren i örat på min vän, utan fick lyssna klart hennes mening innan jag smsa efter biljett. Men burdus som kontrollant tanten var vägrade hon att lyssna, utan krävde min legitimation.
En kontrollantgubbe kommer fram och undrar vad som händer, och jag förklarar för honom om varför jag inte hade någon biljett. Han är mer förstående, men kärringen ligger på att jag måste ta böter. Jag vill inte ge henne min legitimation för jag tycker hon ska lyssna på mig och förstå att livet ibland innebär stress och att man inte alltid tänker på att göra precis rätt, utan handlar i stunden. Jag ville inte vara arrogant mot min vän som behövde mig, utan finna tillfälle att avsluta samtalet så fort hon talat klart. Kärringen tar sin telefon och ringer polisen, hon ska tydligen ta dit en patrull då jag inte vill ge legitimationen. Jag ber henne att hälsa till några jag känner på polisen och berätta vilken fruktansvärd människa jag är - rent kriminell! (Detta var i den stund jag insett att hon aldrig skulle låta mig slippa få böter, innan var jag inte alls provokativ utan vädjade till deras medmänsklighet, och om dom själva varit i en situation då man behövt prata eller lyssna till en vän). Kontollantgubben kollar min telefon och ser hur länge mitt samtal med vännen varat, han ser att min berättelse stämmer och att jag sprang på bussen minuten efter jag fått samtal från min kompis, att jag inte haft någon längre tid till att avsluta. Han säger att jag ska höra av mig till deras huvudkontor imorgon, ge mina uppgifter och kanske få bötern upphörd...

Jag gick tårögd därifrån, riktigt besviken över att de inte kunde ha större överseende, visst jag kommer höra av mig till huvudkontoret imorgon men jag vet ju redan innan, att de gör allt de kan för att få in sina 800:-

"Hellre fria än fälla" -Inte i en kontrollant från västtrafiks värld
"Ha empati" -Inte i en kontrollant från västtrafiks värld
"Lita på sina medmänniskor"- Inte i en kontrollant från västtrafiks värld


Jag har redan planerat för min hämnd - Jag tänker aldrig mer betala för att åka med västtrafik! Så känner jag nu iallafall... Och om det blir en nästa gång jag åker fast ska jag spela stum, cp-skadad eller neka till att jag har legitimation -helt enkelt säga att jag inte har med mig någon och påstå att jag är omyndigförklarad!!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag håller med dig om allt! Ogilla västtrafik!!!

2008-02-26 @ 18:39:07
Postat av: me

Tack Anna! Stöd och medhåll är bästa medicinen...

kram

2008-02-26 @ 19:22:34
URL: http://cut.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0