En påskafton..

Det blir så märkligt för mig att se hur livet fortsätter utanför dörren. Många skrattar, säger att de njuter av sol och ledighet. De ska fira påskafton.

När jag läser mina inlägg ett år tillbaka så känns kontrasterna oändliga, jag skriver hur jag älskar påsken och vad den betyder för mig. Kommer det kännas så igen?

Då jag känner avund så är det inte för att jag vill byta liv, jag vill bara slippa sorgen. Någon annans barn har inget med mig att göra mer än att jag bli avundsjuk att andras barn har fått leva men mitt skulle dö.

Innan kunde jag föreställa mig känslorna som man känner för sitt barn nu har jag dem. Att man kan älska så! Dyrka varje ansiktsdrag och beundra varje kroppsdel. Känna hur livet blir fulländat genom den lilla personen, i sin instinkt veta att man gör vad som helst för att skydda.

När jag hade honom hos mig på sjukhuset var jag som ett lejon, kraftfull med ett bevakande öga. Ingen fick på något sätt skada min pojke, ingen fick lov att göra annat än beundra. Precis det gjorde personalen, de rörde sig långsamt, tog i honom försiktigt, sa att han var fin, välskapt och perfekt. När min älskade man klappade honom och pratade med honom betraktade jag, en stark man med sin sköra son. En man som bara ville ställa allt till rätta men var maktlös.

Det blir så märkligt för mig att se hur livet fortsätter utanför dörren. Många skrattar, säger att de njuter av sol och ledighet. De ska fira påskafton.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Min vän som förlorade sin dotter i vecka 22 skrev såhär en tid efteråt.

"När livet inte blir som man tänkt sig…ja vad gör man då?!

Sörjer? Rycker upp sig och tar nya tag?

Just nu ligger jag ned och gör nog det ett tag till. Tills jag samlat mig och orkar göra allt det där andra. Som vanligt rullar livet på för alla andra och själv är man kvar i något slags vakuum där man funderar på tillvaron… Där känslorna pendlar mellan arg, ledsen och bara tomhet!

Så ja, vad gör man nu?!

Man startar om, omvärderar situationen med nytillkommen fakta. Jag vet att jag klarar det, jag vet hur man tar sig igenom jobbiga saker och jag vet vad det kostar. För det gör det! En liten bit av ens inre, som för evigt blir ärrad… Det är priset, men man överlever!"

Kram

2013-03-31 @ 18:40:37
Postat av: Linda

Tack.
Jag längtar så efter dagen då jag känner "Nu fortsätter jag med livet"..
Den kommer även om den dröjer. Kram

2013-03-31 @ 19:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0