Mammajobb och pappaledighet.


Ja, jag måste helt enkelt slå ett slag för delad föräldraledighet! Iallafall så gott som det går. Vi kommer att dela upp det så att jag är hemma ca 11 månader och H pappaledig ca 9 månader. Det börjar med ett par veckors pappaledighet nu och återupptas i april. Det har bara gått två dagar, men vilka dagar sen! För mig var det blandat att gå in och arbeta men jag ser att jag mår gott av att komma iväg, prata med folk, skojja och bara få vara Linda. Det är med en helt annan energi som jag möter eftermiddagen och kvällen i hemmet. Detta trots att Hebbe haft feber i dagarna två, så mycket som 40,6 grader! Det har resulterat i lite doktorsbesök, vakennätter, alvedon, långa duschar och mycket amning för att ha en nöjd bebis. Är det någon av mina läsare som haft 7,5 månaders med så hög feber?! Jag tycker det är läskigt.. Men läser av allmäntillståndet och Hebbe är leksugen emellanåt, äter gärna många clementinskivor och dricker vatten. Så vi får bara vänta ut febern och hoppas att han slipper den snart. 
Men åter till delad föräldraledighet! Jag och H har om jag får säga det alltid haft ett väldigt jämställt förhållande, och det är så vi mår bäst. För mig har det varit lite svårt att möta de "roller" som man lätt får och fastnar i då barn kommer in i bilden. I min uppväxt delade mina föräldrar om det inte tillochmed var så att min pappa tog ett större ansvar för barn och hem då mamma gjorde karriär, så där har jag fått många av mina värderingar ifrån. Sen förstår jag givetvis att amning och spädis hamnar mer på mamma. Och jag älskar att vara mamma och utföra uppgifterna. Men jag trivs som bäst när det är mer lika. I samband med att H nu är hemma så har vi fått det mer lika på bara ett par dagar. Jag får ett leende från öra till öra då jag kommer hem till en make som både gjort julköttbullar, håller på med storbak i form av två olika sorts lussebullar och italienska saffransbiscotti. Han har tvättat och vikt tvätt, lagat middagar, samt lärt Hebbe både en och två nya lekar med bollen. Han trivs som en fisk i ett sommarvatten och jag njuter av varma lussebullar och mjölk. 
I eftermiddag var H:s bästa vän här och assisterade med bakning. Myspys med två karlar i köket och en glad bebis som skrattar och storögt tittar på när mjölet yr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0