Min stjärna!


Vi fick för ett par dagar sedan tidningen med reportaget om Herbert. Hjärtlungfonden publicerar fyra tidningar per år, i januari då första numret släpps har de varje år fokus på barn. Februari är hjärtlungfondens barnmånad. Hebbe blev omslagspojke och de delade vår historia om när han drabbades av sin akuta syrebrist pågrund av den förträngda aortan. Jag kan inte riktigt förstå när jag läser raderna att det är vi det handlar om, att det är vår älskade prins. Men samtidigt är minnena som dagsfärska och det ligger så nära.. Igår kväll var andra avsnittet av serien "rakt in i hjärtat" på SVT. En serie som skildrar arbetet på sjukhuset och hjärtebarnen med deras familjer. Det filmas i Lund som är det ena centret för operationer och mottagning av hjärtebarn, sen finns ju Göteborg också där vi fick vår hjälp. Det är totalt mellan 4-5 barnhjärtkirurger i Sverige. Jag fullkomligt högaktar dessa fantastiska människor, de räddade livet på vår son. Jag högaktar dem och jag tackar Gud. I ärlighetens namn får jag inte ihop det, att Herbert levde med ett hjärtfel i hela 6 veckor. Ett fel som bör uppdagas efter någon dag eller två i samband med att barnets föds och det börjar andas syre, då slår en passage i hjärtat igen som bebisen haft då den legat i magen. Vad läkarna tror har Herberts passage mirakulöst hållits öppen i hela sex veckor. Det finns inga andra svar på hur han annars kunnat andats och levt. 

Jag har en Gudstro men ibland är det svårt att tro på mirakel då det kommer till en själv.. Men det måste vara så att Gud höll sin hand över Hebbe, han hjälpte oss och vi fick en frisk son. 
Att se vad föräldrar, barn och familjer går igenom på SVT:s tv serie är så gripande. Vi vet så väl hur de känner och tänker med hela våra kroppar och tårkanaler här hemma i tv-soffan. Vi vet precis hur svårt det är att ta ett blodtryck på en ledsen bebis, hur det är att trösta när barnet ska bli stucket med nål för sjuttioelfte gången. Maktlösheten. Hoppet. Vakuumet. Kärleken. Tacksamheten. Allt allt.. Vi kan inte hålla oss borta från att se, det väcker så mycket minnen men det hjälper oss bearbeta. Vi känner igen varje maskin, IVA-vård och eftervård.. Vi säger -"Just det, kommer du ihåg.." och så delar vi ett minne. 

Vi känner oss priviligierade som fick lämna sjukhuset med en friskförklarad son som med stor sannolikhet inte kommer behöva göra några fler ingrepp. Hans fel är åtgärdat och han lever, utvecklas och växer som alla andra barn i samma ålder. Det finns andra hjärteföräldrar och barn som ska prövas mer. Jag sänder mina tankar, böner och om jag kan styrka till dem. 

Tidningen "Forskning för hälsa" finns på sjukhus men tids nog kommer den också i nätform på hjärtlungfondens hemsida att läsa som PdF. (Gratis) Jag ska tipsa på bloggen när det blir aktuellt om Ni mina fina trogna läsare är intresserade av att läsa. 








Kommentarer
Postat av: Izabelle

Hej!
Jag har aldrig lyckats kommentera förut men nu verkar det funka.
Jag har följt din blogg sedan jag fick barn. Jag födde min dotter Nellie 5:e maj förra året också på specialen på östra.

Jag blir så otroligt berörd av det ni har gått igenom. Har fällt många tårar när jag läst om lilla Herbert. Tycker att du skriver så fint.
Ville bara lämna ett litet avtryck.

Varma hälsningar till er!

Svar: Izabelle! Så roligt att du lämnade en kommentar här på bloggen. Det blir jag alltid glad av att få. Hoppas allt är fint med din Nellie och att ni fått 8 goa månader trots sin början på spec.
Kram
Cut

2015-01-16 @ 21:47:16
Postat av: Sofi Vilahamn

Så fina bilder! Och så overklig läsning. Svårt att ta in att lilla Hebbe var så sjuk. Vill läsa artikeln då vi ses i veckan!

Svar: Ja jag tar med mig tidningen!! Puss och kram (längtar efter att ses) ❤️
Cut

2015-01-16 @ 21:48:19
URL: http://www.vilahamn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0