Tranquilo och tuttchock!




Vi har sovit kass ett par nätter, riktigt kasst! Därför trodde jag att möjligheterna att ta sig iväg igår kväll skulle bli en mindre omöjlighet - trötthet och huvudvärk skulle sätta stopp. Men ibland behöver det inte bli så många timmar, och bara att ses en stund med härliga vänner gör att tröttheten är som bortblåst. Vi hade det så gott på Tranquilo en stund under onsdagskvällen och mötte små och stora samtal - sånt som kvinnor är bäst på. Vad kvinnor också är bäst på så är det att amma - hur gjorde jag den parallellen tro?! Jo då L med mycket kärlek sa -"Hade det inte varit du så hade det där instakonton rykt omedelbart!" Vad hade jag då gjort? Just det, lagt upp en bild på när Hebbe åt, ammade. Jag är såååå väl medveten om L:s inställning till offentlig amning, ja att amning över lag är lite småäckligt. Jag vet också att det är otroligt provocerande för många med amning, att man visar lite hud, avsexualiserar det där bröstet. Det är spännande att 2015 är det ett så hett ämne?! Att det nästan blir mer tabu för varje år och antalet som väljer amma minskar enligt statistiska centralbyrån. Ledsamt tycker jag om anledning ska vara att man blir obekväm. Själv ser jag det som ett privilegium och jag älskar stunderna med Hebbe. Det är också det mest enkla och okladdigaste sättet att ge mat på (nu när han är större och mjölkproduktionen inte sprutar hej vilt). För egen del fick jag enorm pepp, av mamma, vänner, Vilhelmina Sandra och inte minst min make. Jag hade aldrig problem att komma igång och tror att deras (de tidigare nämnda) sköna inställning hjälpte mig att anamma densamma. 
Vännen M tvåbarnsmamma som ammat sina små var med igår och sa när hon såg bilden -"Åååå så fiiiin bild, så fin Hebbe är" (precis vad jag ser också..) L fortsätter -"Nej jag ser bara en bröstvårta" -"men okey.. Kanske lite fin bild.
Vi hade en teori om att inställningen till amning kanske förändras den dagen man själv sitter med en bebis kloss an till tutten? L trodde kanske hennes inställning skulle förändras den dagen hon blir mamma.. Ja vem vet. Jag älskar samtalet iallafall. 



Nu ska jag käka frukost, Hebbe ska få sin gröt och Bosse ska också få något grötliknande då han var hos veterinären igår och tog tandsten samt drog ut ett par tänder. Lilla skrutthunden.. Efter frukost ska vi göra oss iordning för att åka till Lerum på mamma/bebis lunch!


Kommentarer
Postat av: Sandra s

You go girl! Så jäkla klok och så skönt att du står upp för amningen trots att t o m dina vänner inte delar din uppfattning! Nä keep it up, ut med tutten överallt, provocera ;)

2015-03-15 @ 22:57:47
Postat av: Sandra s

You go girl! Så jäkla klok och så skönt att du står upp för amningen trots att t o m dina vänner inte delar din uppfattning! Nä keep it up, ut med tutten överallt, provocera ;)

2015-03-15 @ 22:57:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0