Cancerångest och kaffedrog..

Jag har lite ångest för det mesta just nu, det är som om oron sprider sig från område till område och får näring av varje "tänk om tanke".. 
Det är så mycket som ska falla på plats framöver, när vi ska sälja, vart vi ska bo under byggtiden, vart Hebbe ska gå i förskola, när huset kommer stå klart.. Ja det är bara några få av alla frågetecken. Det lutar nog åt att vi bor kvar så länge vi bara kan.. För enkelhetens skull.
Min kära make oroar sig inte särskilt mycket, livet löser sig, det faller på plats. Och hur skön hans inställning än är så går den mig stundtals på nerverna. Jag och min fina vän K som också är i sälj/flytt tider konstaterade att män inte löser eller tar sig an det här med HELHETSANSVAR. Vi kvinnor tänker in allt, från vilka blommor som ska stå i vasen under visning till hur hämtning och lämning på förskolan ska se ut under hösten. Vi läser in oss på tänkbara förskolors föräldraenkäter, vilket rengöringsmedel vi ska använda till badrummet och hur livet ska flyta på så smidigt som möjligt. Mycket av vårt arbete försegår inne i våra huvuden och om kvinnors arbete i hemmet brukar kallas "det osynliga" arbetet så är arbetet innanför pannloben verkligen "osynligt arbete"!! 

Helt enkelt - vi kvinnor tar helhetsansvaret!

När tankeverksamheten går på högvarv är varje tänkbar information en föraning om hot mot vår existens. När jag då i förrgår kom över en artikel där 190 forskare gått ihop och varnar för riskerna med mobilanvändandet multiplades ångesten. Strålningen ger ökad risk för cancer, samtal ska alltid ske med headset, barn ska överhuvudtaget inte leka med telefonerna (helst inte vistas i samma rum), hjärntumörer, tumörer kring öronen, tumörer, tumörer, tumörer.. 
Från och med nu sover telefonen och jag i olika rum och jag tvingar H att sätta på flygplansläge under natten då det minskar strålningen. Hebbes små knubbiga fingrar hålls på beskedligt avstånd. Sen stannar jag där. Jag ger mig en frisedel och inser - jag kan inte ensam förändra samhället eller de vanor som skapats på en nivå långt över det individuella inflytandet. Jo, givetvis kan jag ta medvetna beslut att välja bort, ställa mig utanför och leva parallellt med den tekniska utvecklingen vi har som innebär frenetiskt mobilanvändande och uppdatering av sociala medier och information. Men det kommer bli tungt, svårt och på ett sätt isolerande. Jag får helt enkelt åka med i båten och vänta på att våra vanor i så fall förändras, att livsmönstret tar ny form på samhällsnivå. (Eller att tekniken förfinas och strålningen minskar). Det är inte klokt egentligen hur mycket plats mobiler och surfplattor tar i våra liv?! 2 minuter där, 5 minuter här - ska bara kolla!? Osv.. 
Men jag kan inte, har inte resurserna att ensam gå emot denna ström - vi måste i så fall göra det tillsammans. Och tills dess får jag leva med ångest för tumörer mellan varven. 

Nu kaffe! (För det är väl inte farligt eller?!)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0