En helg, ett val, en vecka..

Det blir sparsamt med bilder, för det finns få. I lördags var vi hos våra vänner i Torslanda och njöt av det underbara vädret. Innebär inte denna sol lycka i allas hjärta?! Som alltid när vi är i Torslanda så vill jag flytta dit, bo i det där huset som vi drömmer om. Men jag tänker som oftast att allt måste inte ske just nu, vi kan både flytta, resa, bo och förändra om 2, 4 eller 10 år. Ja efter det med såklart! 
Lördag kväll var det tjejmiddag i Öjersjö och återigen insåg jag hur viktigt det är att komma ifrån bebisbubblan för en stund. Denna underbara, mysiga, underhållande men också intensiva bubbla. 
Så hade vi val i söndags, jag har nog i ärlighetens namn aldrig haft så svårt med ett val. För mig har tidigare val varit ganska självklara, jag vet vilken grundläggande ideologi jag har och står för. Jag tror på ett samhälle som inte har för stora klyftor, klyftor drar isär människor, skapar förakt och rädsla. Jag vill ha ett solidariskt och jämlikt samhälle, om min granne blir sjuk ska han få vård och min kollega blir arbetslös så ska hon inte riskera behöva lämna hus och hem för en urholkad A-kassa.. Men ett solidariskt samhälle bygger på tillit. Man måste lita på att medmänniskan vill göra rätt för sig, att skattemedel används på bästa sätt, att vi delar en någorlunda samsyn av etik och moral. När man tvivlar på dessa punkter så tvivlar man också på sina ideal och sin röst. Jag är nu glad att valet är över.. Men som många andra oroas jag lite över framtiden. Det viktigaste tror jag dock är att LYSSNA till varandra innan man målar ut varandra i hörn. Jag får ofta påminna mig själv om det. För egen del har jag blivit bättre på att se att saker inte är så svarta och vita som jag förr gärna ville tro.

Och så sist.. En ny vecka, en solig vecka. Jag ska försöka utnyttja det sköna vädret och träffa både vänner och familj. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0