De kallar det sämhällsplikt!

I en annars lättsam blogg, som inte behandlar livets tunga ämnen vill jag nu i god tid ge lite viktig information. Jag vet att många som läser min blogg är vänner och närstående som jag vill väl. Därför vill jag höja ett varningens finger för att kanske skydda er, eller åtminstonde informera som hjälp till ett medvetet val. Alla måste givetvis gå på sin magkänsla utifrån sin egna kunskapsbas, men glöm inte söka kunskapen och vända på stenarna!

Dag efter dag exponeras vi av nyheter om svininfluensan, vi blir rädda och känner oro. Kanske känner vi mer oro än vad vi behöver! Vi ska känna en sån oro så att vi ska ta vaccin mot denna sjukdom.  Vi ska se det som ett samhällsansvar att göra det. Men till vems fördel? Vår egen? Min ståndpunkt är att intentionerna för att ta vaccinet är tvivelaktiga! Det finns ekonomiska intressen i att vi vaccinerar oss, både från läkemedelsföretagen, staten och på närmare håll så som från arbetsgivare. Det kostar om människor blir sjuka. Men vaccinet, som ännu inte testats ordentligt skyddar bara upp till 50% av de som vaccineras. Influensan i sig är inte allvarligare än vanlig vinterinfluensa, och vaccinet i sig kan vara farligare än influensan. På 70-talet gjordes ett vaccin mot svininfluensan där människor som tog vaccinet fick allvarliga biverkningar. Vi vet inte i nuläget biverkningarna från detta vaccin! Om man är frisk i övrigt, gör sitt bästa för att öka sitt immunskydd med bra kost, motion och sunt levene så klarar man svininfluensan bra. Om man har oturen att vara en av dem som blir smittad så blir man dålig, men risken för något värre är desto mindre. Däremot är risken med att ta ett ej utvärderat vaccin betydligt större! Ställ dig frågan vad för substanser du vill spruta in i din kropp. Låt inte andra ta beslutet åt dig, det är det farligaste människan gjort i alla tider.

Jag säger inte vad DU ska göra, eller vad du ska tänka och tycka. Jag respekterar allas beslut. Men jag vill att den som går för att vaccinera sig ifrågasätter anledningen till att hon/han gör det. Jag vill att hon/han har sökt informationen och läst både kritiker och förespråkare för massvaccination. Jag vill att DU gör ett medvetet val. / Din medmänniska

För ytterligare information:

http://www.dailymotion.com/video/x9mh9f_swine-flu-1976-propaganda_webcam

http://www.dn.se/nyheter/sverige/h1n1-svininfluensan-professor-britton-1.913484

 http://www.expressen.se/halsa/1.1640640/vaccinet-kan-ge-sallsynta-och-svara-biverkningar


Kommentarer
Postat av: Clara

Bra inlägg. Jag är också kritisk mot att hela svenska folket ska massvaccineras. Jag vill själv undvika att vaccinera mig om jag kan slippa.

2009-07-19 @ 22:13:28
URL: http://collman.blogg.se/
Postat av: Malin-Hockeyfruga

ja kan inte annat än hålla med.. kommer inte att vaccinera mig om jag inte behöver..o då är de ju redan försent..nä, sånna här virus kommer o går och utveckas varje år..nejtack till okända biverkningar! bra inlägg!

2009-07-20 @ 01:16:50
URL: http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: Rabies

Tycker som du! Dessutom behöver man inte vara rädd för svininfluensan om man inte är ett spädbarn/gammal/ svag pga annan sjukdom.

Så enkelt är det. Men folk är rent generell mkt benägna att få panik över onödiga grejer. Så fort odet pandemi yttras så struntar man i fakta och vill ha vaccin NU.

2009-07-20 @ 01:31:06
URL: http://jagkallasrabies.blogg.se/
Postat av: LISA

Tack, nu kan jag andas ut. Jag har varit grymt rädd för svininfluensan men nu känns det mycket bättre!

2009-07-20 @ 11:52:53
Postat av: Lisen

Bra skrivet men jag håller inte riktigt med. Att inte svininfluensan skulle vara allvarlig? Det tror jag WHO vet bättre än du. Vi har ju ett fall som ligger med intensivvård och inte verkar bli bättre. Arbetsgivarens vinstintresse... Jag jobbar på sjukhus och skulle flera i personalen bli sjuka så finns det inte personal att täcka upp. Det innebär att vi inte kan ha alla vårdplatser öppna. Tänk ett stort sjukhus som Karolinska, massor med avdelningar som stänger 5 platser var... Det innebär att flera hundra människor inte kan få den vård de behöver och operationer som ställs in. Operation och narkospersonal är heller inte förskonade från sjukdom... Så det är nog inte riktigt pengavinst som är syftet, snarare en samhällsvinst.

2009-07-20 @ 12:26:53
Postat av: Lisen

Till Rabies: Det värsta med denna sjukdomen är att det inte är gamla som är utsatta. De verkar ha nedärvt skydd från spanska sjukan som är väldigt lik. Spädbarn visst, men den som är i största farozonen är 20-åringen. Det är de som dör av den.

2009-07-20 @ 12:29:44
Postat av: Lisen

Till Rabies: Det värsta med denna sjukdomen är att det inte är gamla som är utsatta. De verkar ha nedärvt skydd från spanska sjukan som är väldigt lik. Spädbarn visst, men den som är i största farozonen är 20-åringen. Det är de som dör av den.

2009-07-20 @ 12:29:45
Postat av: cut

Lisen, jag respekterar din åsikt fullt ut - tro inte annat! Men vem äger WHO? Vad för intressen har dem? Det finns flera frågetecken vad gäller svininfluensan, det är det jag uppmärksammar. Och varje år dör det människor i "vanliga" influensan. Jag säger bara att man ska titta på staistiken och jämföra, läsa olika expertiser uppfattningar och söka sig kunskap att göra ett bra val på. Du som jobbar i sjukvården vet ju då också hur det blev med spädbarnen under 80-talet vars mödrar tog vaccin. Och sen hamnar de flesta som fått svininfluensa inte på sjukhus...



Jag hoppas vi alla kan göra det val som känns rätt i magen. Och jag önskar dig lycka till i ditt arbete:) Tack för din syn på saken! mvh

2009-07-20 @ 12:43:08
URL: http://cut.blogg.se/
Postat av: Maja

är också skeptisk men samtidigt orolig. Är gravid, i 25 års åldern och därmed kanske nersatt immunförsvar pga min graviditet. Kommer vara höggravid vid den tiden då influensorna brukar va som värst, i nov/dec. Brukar normala influensor drabbar unga friska? tycker det är lite märkligt.. men men.. får väl avvakta och se. Lutar inte åt nån vaccination iaf.

2009-07-20 @ 18:58:41
URL: http://majapirayan.blogg.se/
Postat av: Maja

ja klart influensor drabbar unga friska också, men allvarligt sjuk med lunginflammation känns inte så vanligt?

2009-07-20 @ 18:59:45
URL: http://majapirayan.blogg.se/
Postat av: cut

Jag tror att människan har en unik förmåga att läka sig själv. Sen tycker jag givetvis att man ska ta emot sjukvård, medicin osv. när det behövs. Jag förstår att du står inför ett dilemma, och vill göra det allra bästa valet för dig och ditt barn. Du kommer säkert göra det som är rätt för er! Men sök fakta, lita inte på vad som sägs i allmänhet, ifrågasätt. Vaccinet i sig bryter ner ditt immunförsvar till en början för att sen kunna bygga ett skydd mot influensan så vaccinet kan göra dig sjuk det med. Och om det är så som experter säger så kommer ca 50% inte få fullgott skydd av vaccinet så finns fortfarande risken att få influensa då du tar det.

Tänk bara på att det ännu inte är säkerställt vilka biverkningar det ger, och lita på att du med goda livstilsval kan skydda både dig och ditt barn. Önskar dig all lycka! Så kul för er att bli föräldrar :))

2009-07-20 @ 23:33:12
URL: http://cut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0