Coping, bootcamp och perspektiv

Jag sitter i bilen påväg hem från påskfirande med min familj, bebis sover, vovve sover och makens och mina samtalsämnen avlöser varandra. 
I helgen har jag jobbat när jag fått tillfälle, på tisdag drar jag igång en ny kurs med elever. Vi ska studera hälsa.. I bakgrunden kommer minnen från studietiden och Antonovskys "Hälsans mysterium", denna bok som vi läste framlänges och baklänges. 

Jag inser en sak, hela gymnasietiden och åren efter det var jag en träningstokig tjej som älskade aerobicpass, löpning, spinning, styrketräning, simning mm. Kanske det som man först och främst förknippar med hälsa. Jag läste idrottsvetenskap på universitetet och gick en boxinstruktörutbildning i Stockholm. Men efter en tid med barnlängtan och resan att bli gravid, få barn osv. så fick jag rådet att dra ner på den fysiska aktiviteten. Den fysiska träningen byttes ut mot den mentala. Jo, det är inget snack om saken att jag fått några år av stenhård bootcamp i att träna huvud och psyke. Jag vill nog till och med påstå att jag blivit ganska bra på att styra mina tankar, se möjligheter, ha tilltro till min kapacitet - iallafall har jag fått en enorm insikt om mina tankemönster och svagheter. Jag är medveten om vad jag har att utgå ifrån och vad jag ständigt måste jobba med, det är svettigt som ett maraton och jag blir aldrig färdig. Oj vilka svagheter jag har men också tro på mig själv och en oxes vilja att inte bli någon jag inte vill vara. 

På tisdag gäller det att koka ner teorier, kunskaper och göra det begripligt. Det gäller att använda sig av sina erfarenheter utan att bli privat. Jag undervisar människor som ska jobba med människor. Att tänka positivt, motivera och ha strategier för att möta motgångar är A och O. Men samtidigt så får livets svårigheter inte förenklas allt för mycket och jag har flera gånger stött på människor som anammat "positiva tankar" så till den milda grad att de blir naiva och smått oempatiska. Det ska bli spännande att undervisa i ämnet och det är utvecklande att med lite perspektiv och distans till sina egna upplevelser se hur saker och ting har landat i sig själv. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0