Jobba och vara mamma..

I måndags började jag att jobba, så smått måste jag tillägga. Jag kommer fram tills sommaren att arbeta lite drygt en dag i veckan, nästa vecka blir det mer men sen är planen en dag. Det är väldigt roligt men också blandat att starta upp igen, sätta igång tankeverksamheten och prestera på fler håll än i hemmet. 
Min viktigaste roll är rollen som mamma till Hebbe, jag vill för honom mer än räcka till och arbetet får inte inverka på det han behöver. Han ska fortsätta att ha en mamma som är glad (om än ibland trött), en mamma som vill utforska världen med honom, sätta gränser för honom, vara tryggheten, kärleken och stabiliteten. Men jobb innebär tider och krav, tider ska passas och kurser planeras, genomföras och rättas. Dessa tider ska helst klaffa väl med en bebis som ibland sover dåligt om natten, ibland har en kort vila på dagen, en mamma med huvud hög på koffein och ögon som kör psykrullningar av trötthet. 

I det stora hela så känns smygstarten av jobbet väldigt rolig och positiv, jag har nu kurser i "Förskola, skola och fritidshem" där innehållet handlar om barnets utveckling från spädbarn till tonåring, vad barnet behöver i sin lärande utveckling, psykologiska utveckling, pedagogens roll, lärandemiljöer mm. Andra kursen är "Hälsopedagogik" där behandlas frågor som, Vad är hälsa?, Hälsa ur ett kulturellt, socialt, och historiskt perspektiv, KASAM, kriser och krishantering mm. Att få undervisa i "mina ämnen", de som ligger mig så varmt om hjärtat är väldigt inspirerande. Inte minst nu när jag själv har barn. Och att få damma av gamla böcker från psykologilektioner som "the Developing child" koppla ihop teorierna med flera år av praktisk erfarenhet gör att jag känner mig väl rustad för att möta studenterna. Jag ska bara lyckas sminka över mina påsar under ögonen, lyckas hålla rätt på nycklar, lösenord och rätt veckodag. Klara av att stå framför en klass även om jag varit vaken sedan 04.30 utan att tappa balansen eller snubbla på kabeln till projektorn.. Ja om jag klarar det och lite till så kommer det att gå strålande ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0